Παγκόσμια Ημέρα Ενημέρωσης για τον Αυτισμό 2019
Assistive Technologies, Active Participation
«Στη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Ενημέρωσης για τον Αυτισμό 2019, μιλάμε εναντίον των διακρίσεων, γιορτάζουμε την ποικιλομορφία της παγκόσμιας κοινότητάς μας και ενισχύουμε τη δέσμευσή μας για την πλήρη ένταξη και συμμετοχή των ατόμων με αυτισμό. Η στήριξή τους για την πλήρη αξιοποίηση των δυνατοτήτων τους αποτελεί ζωτικό μέρος των προσπαθειών μας να υποστηρίξουμε την βασική υπόσχεση της Ατζέντας για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του 2030: να μην αφήσουμε κανέναν στο περιθώριο».
Τα παραπάνω σημειώνει ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ António Guterres για τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα 2 Απριλίου για τον Αυτισμό 2019. Ο ΟΗΕ φέτος επέλεξε σαν θέμα της σημερινής ημέρας το «Assistive Technologies, Active Participation – Υποστηρικτικές Τεχνολογίες, Ενεργή Συμμετοχή»: Για πολλούς ανθρώπους στο φάσμα του αυτισμού, η πρόσβαση σε προσιτές υποστηρικτικές τεχνολογίες αποτελεί προϋπόθεση για να μπορέσουν να ασκήσουν τα βασικά ανθρώπινα δικαιώματά τους και να συμμετάσχουν πλήρως στη ζωή των κοινοτήτων τους, συμβάλλοντας έτσι στην υλοποίηση των στόχων της Χιλιετίας. Η υποστηρικτική τεχνολογία μπορεί να μειώσει ή να εξαλείψει τα εμπόδια για τη συμμετοχή τους σε ισότιμη βάση με τους άλλους.
Ο Αυτισμός είναι μια γενετική, ισόβια αναπηρία που απαντάται σε ένα μεγάλο αριθμό ατόμων, παρουσιάζει μεγάλη ποικιλία και αποτελεί ένα φάσμα διαταραχών με κυριότερες τη διαταραχή της κοινωνικότητας, της επικοινωνίας, της ακαμψίας της σκέψης και της συμπεριφοράς.
Οι δυσκολίες στον τρόπο που τα άτομα με αυτισμό αντιλαμβάνονται και συνδέονται με το περιβάλλον τους έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην οικογένεια που, στην Ελλάδα, αναλαμβάνει εξ’ ολοκλήρου τη φροντίδα και την εκπαίδευσή τους. Λόγω της πολυπλοκότητας του, ο αυτισμός είναι μια από τις δυσκολότερες αναπηρίες. Η δια βίου εκπαίδευση είναι μονόδρομος για την ανάπτυξη των δυνατοτήτων των ατόμων με Αυτισμό και την ανακούφιση των οικογενειών τους. Σε ένα φιλικό, δομημένο και προστατευμένο περιβάλλον μπορούν να αναπτύξουν σημαντικά το βαθμό λειτουργικότητας τους και να γίνουν παραγωγικοί.
Παρά τον μεγάλο αγώνα του αναπηρικού κινήματος και της ΕΣΑμεΑ, στην Ελλάδα τα άτομα με αυτισμό συνεχίζουν σε μεγάλο ποσοστό να μη μετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, να μη λαμβάνουν εξειδικευμένη επαγγελματική κατάρτιση σε προστατευμένα παραγωγικά εργαστήρια, ενώ συνεχίζεται η ανεπάρκεια Στεγών Υποστηριζόμενης Διαβίωσης, όταν πια η οικογένεια δεν θα είναι σε θέση να μεριμνά για τα άτομα αυτά και γενικότερα η έλλειψη ενός πλαισίου μέτρων και δομών στήριξης των γονέων και των οικογενειών των ατόμων με αυτισμό, που όσο ποτέ άλλοτε, επιβάλλεται να δημιουργηθούν.
ΠΗΓΗ: www.esamea.gr